1. Ikasteredu elebidunak
Ikasteredu elebidunaz hitz egiten dugunean, hezkuntza elebidunean sartzen
gara. Honi, denboran zehar zenbait definizio eman zaizkio, hona hemen horietako
batzuk:
“Hizkuntza bi (edo gehiago) erabiltzea ikas-irakasbide gisa ikasle baten
eskola ibilbidean”. (cummins, 2010)
Singuan eta Mackey (1986) “hezkuntza elebidun deitzen diogu irakasbide
gisa bi hizkuntza erabiltzen dituen hezkuntza sistemari, horietarik bat
ikasleen ama hizkuntza izanik”.
“Hezkuntza elebiduna ez da hezkuntza-sisteman hizkuntzak irakastea baizik
eta ezagutzen ez den hezkuntza baten bidez irakastea, beraz, ikasleak bere
gizarte eta familia giroan aurkitzen ez duen hizkuntza bat edo gehiago
menderatzeko bidea ematea helburu duten ereduak dakartza berekin.” (Villa, 1996)
Beraz, hezkuntza
elebidunean ikasteak zera esan nahi du, bi hizkuntzetan jorratzea ikasketak.
Hizkuntza hauen gaitasun maila ez da zertan berbera izan behar, normalena
desoreka bat egotea da haien artean, hau da, bat bestea baino gehiago menperatzea.
Hala ere, ikasteredu
elebidunen helburua ama hizkuntza ez den beste hizkuntza batean maila egokia
lortzea da, ama hizkuntzan ere hobekuntzak lortzen direlarik.
Eskolako testuinguruaz
gain, gizartea ere elebiduna izan daiteke eta horrek bi hizkuntza etengabe
kontaktuan egotea suposatzen du. Gizarte mailan ere ohikoa da hizkuntza biak
maila desberdinean egotea.
Euskal Herrian, hiru
eredu ezberdin daude eskola sisteman. Batetik, “A” eredua aurkitzen da,
gehienbat ama hizkuntza gaztelera duten ikasleentzat. Honetan, irakasgai
guztiak gazteleraz ematen dira, euskara izan ezik. Hurrengoa “B” eredua
litzateke. Hemen irakasgaien erdia euskaraz ematen da, eta beste erdia
gazteleraz. Eta azkenik, eta gaur egun Euskal Herrian ohikoena, “D” eredua da.
Irakasgai guztiak euskaraz ematen dira honetan, gaztelera izan ezik.
2. Ereduen ebaluazioa: kuantitatiboa eta besterik?
Eredu
elebidun hau era kuantitatiboan eta kualitatiboan ebaluatzen da.
Kuantitatiboan,
zenbatekoei ematen die garrantzia. Hau da, zenbat ordu euskaraz, zenbat gai,
zenbateko euskara maila dagoen eta abar. Orokorrean, zenbakietan oinarritzen
dira eta ez kalitatean
Kualitatiboan, kalitateari ematen
diote garrantzia. Hau da, eredu desberdinen bitartez lortzen dituzten emaitzak.
Batik bat, hizkuntzan eskuratzen dituzten gaitasunak. Ikerketek adierazten
dutenez, Gaztelania eta Euskara ikasten diren ereduen artean, emaitza hoberenak
ateratzen dituztenak, bi hizkuntzetan, “D” ereduko ikasleak dira. Batik bat,
“D” eredukoak maila egokia lortzen dutelako bi hizkuntzetan. Aldiz, beste bi
ereduetako ikasleen Euskara maila ez da hain ona.
3. Murgiltze programa
Ama hizkuntza ez den beste hizkuntza batean oinarritzen den hezkuntza da.
Badakigunez, adina gero eta txikiagoa izan orduan eta errazago ikasten dituzte
hizkuntzak. Horregatik, adin txikiko ikasleek haien ama hizkuntza ez den
hizkuntza bat ikasten dutenean,
inkontzienteki ikasten dute, ia esfortzurik egin gabe. Eta eredu elebiduna izan
da, ez dute ama hizkuntzan gaitasunik galtzen, hau ere indartzen baitute.
4. Hizkuntzen irakaskuntza bateratua
Cummins-ek dioenaren arabera, hizkuntza bat baino gehiago ikasten direnean,
haien artean zenbait eduki komunak dira. Hau da, hitzak ezberdinak izanda ere,
hizkuntza batean ikasitakoak beste hizkuntzan erabiltzeko aukera eman dezake
eta beraz, hizkuntza bakoitza alde desberdinetik ikastearen mitoa alde batera
utzi behar denaren alde dago. Adibidez, testu idatzi baten ezaugarriak,
berdinak izango litezke hizkuntza bietan.
5. Sakoneko gaitasuna
Gero
aipatuko dugun hizkuntzen arteko interdependentziaren kontzeptuarekin du
zerikusia sakoneko gaitasunak. Bi hizkuntza ikastean, eta bata bestea baino
gehiago menperatzean, ohikoa izango litzateke, hizkuntza horren zenbait
kontzeptu eta ezaugarri baliagarri beste hizkuntzara transmititzea. Hau da, bi
hizkuntzak erlazionatzen dira, honi sakoneko gaitasuna deritzo.
6. Hizkuntzen arteko interdependentzia
Interdependentzia
ezaugarri psikolinguistiko bat da. Aurrekoarekin zerikusi zuzena du. Bi
hizkuntza ikasten ditugunean, batean ikasten duguna bestera transmititzen dugu,
eta alderantziz. Beraz, bi hizkuntzen artean dependentzia bat sortzen da, honi
“hikuntzen arteko interdependentzia” deitzen zaio.
7. Atalasearen teoría
Cummisen teoriaren arabera, elebidun batek bere hizkuntzan
maila gutxieneko bat izan behar du bien arteko konplexutasuna ezagutza eta
gaitasunekin , hizkuntza gaitasun eta maila kognitiboko garapen bat emateko.
Cummisen Atalasaren teorian hiru
atalase bereizten dira. Bakoitzak hizkuntza maila bat adierazten du: Lehen
atalasa gaitasun maila baxuena da, bigarrena oinarrizko gaitasun maila da,
gutxienekoa, eta hirugarren atalasa goieneko hizkuntza maila da.
8. Elebitasun gehitzailea
Gertatzen da hizkuntza berri bat ikasterakoan, jada, dakizun
hizkuntza alde batera usten ez duzunean. Horregatik, bi gauza gerta litezke,
bata jarrera positiboa edukitzea, hau da, gehitzailea eta bestea, jarrera
negatiboa izatea, hau da, ama hizkuntza galtzea.
9. Vygoski ekarpenak
·Eremu hurbileko garapena
Garapen erreala: haur batek arazoak konpontzeko edo hizkuntzako kontzeptu jakin batzuk eskuratzeko duen gaitasuna puntu edo maila jakin bateraino. Honetaz aparte Garapen Potzentziala daukagu, non ume batek heldu baten laguntzarekin berak duen maila hobetzen duen. Beraz, garapen hurbilari deritzo, umeak hasiera batean zeukan maila eta geroago lortu duen mailaren arteko aldea.
·Adimena
Ikasleak bere
inguruan duenarekin ikasten du, inguruan dituen tresnak erabiliz. Hizkuntza
horietako bat da, arreta, memoria, kontzentrazioa garatzen duelako. Hizkuntza
horren bitartez ere, heziketa kontzeptuala garatzen du, pentsaera abstraktu bat
garatzera heldu arte. adibidez, zoriontasuna, beldurra eta horrelako termino
abstraktoak ulertzeko eta adierazteko gaitasuna
Garapen erreala: haur batek arazoak konpontzeko edo hizkuntzako kontzeptu jakin batzuk eskuratzeko duen gaitasuna puntu edo maila jakin bateraino. Honetaz aparte Garapen Potzentziala daukagu, non ume batek heldu baten laguntzarekin berak duen maila hobetzen duen. Beraz, garapen hurbilari deritzo, umeak hasiera batean zeukan maila eta geroago lortu duen mailaren arteko aldea.
·Adimena
No hay comentarios:
Publicar un comentario