EGINBEHARREKOAK

jueves, 12 de noviembre de 2015

ANTZERKIA Sekuentzia Didaktikoa


1.   SARRERA


Antzerkia arte eszeniko bat da dantza eta musika bezala. Bertan, istorioak antzezten dira publikoarentzat. Arte honek hitza, keinua, soinua, musika eta eszenografia bateratzen ditu. Antzerkia drama hitzaren sinonimo bezala ere erabiltzen da. Drama literatura generoa da eta normalean elkarrizketa moduan agertzen da.

Antzerkia hezkuntzarekin erlazionatuz, esan dezakegu ikasleei gauza asko eskaintzen dizkiola. Batetik, arlo psikologikoan, norberaren buruan konfiantza eta ziurtasuna hartzen, autoestimua indartzen, talde-lanean parte hartzen; beren ekarpenak eginez, besteenak ontzat hartuz eta denen artean koordinatuz lan bat aurrera ateratzeko. Bestetik, jende aurrean hizketan eta komunikatzen ikasten ere. Arlo fisikoan, berriz, gorputza bere osotasunean lantzen da, mugimendua, oreka eta abar. Eta, jakina, euskara bera ere bitarteko bezala erabiltzen den neurrian, landu eta aberastu egiten da.
Sekuentzia didaktiko honetan Antzerkiaren jaialdia prestatu dugu, Gabonetako eguna ospatzeko. Horretarako, jarduera desberdinen bitartez antzerkiaren munduan murgilduko eta antzerkia ezagutuko dute ikasleek.

2.   PROPOSAMENAREN DISEINUA

 

2.1.         ZIKLOA ETA MAILA: Lehen Hezkuntzako 3. zikloa, seigarren maila

 

2.2.         XEDEA EDO PROIEKTUA:


Gure xedea edo proiektua, ikasleek haien gurasoen aurrean aurkezteko antzerki bat prestatzea da.

Proiektu hau, antzerkian eta honek dituen baliabide desberdinetan oinarritzen da. Antzerkia, ikasleentzat oso erakargarria izan daitekeen ekintza bat izateaz gain, oso aberasgarria da hezkuntza eremura eramateko orduan. Gainera, ohikoa da eskoletan antzerkia lantzea eta askotan urte osoan zehar lantzen den prozesua izaten da eta horretaz gain, bukaeran, egindako lana erakusteko ikuskizunak egiteko aukera ere ematen du.

Sekuentzia honetan proposatzen dugunak, ikasgelako bizipenekin eta testuinguru pedagogikoarekin du zerikusia, hori baita gure helburua. Hala ere, beste zenbait esparru ere lantzen dira zeharka, haien artean norberaren bizipenak eta ikaskideekin partekatzen direnak.

Esan beharra dago, antzerkia motibazioa, eskolarekiko interesa, espresatzeko erraztasuna, hizkuntza gaitasuna eta beste zenbait kontzeptu lortzeko euskarri eraginkorra dela, eta beraz aukera paregabea dela ikasgelara eramateko. Horretarako, hurrengo orrialdeetan agertzen den sekuentzia didaktiko bat prestatu dugu. Bertan, praktikan jarriko dugu antzerkia, eta ikasgelan nola funtzionatuko lukeen azalduko dugu. Sekuentzia honetan zehar, ikasleek: ikus entzunezko zein idatzizko antzerki testuak ikusi, irakurri eta sortuko dituzte, antzerki testuen ezaugarriei buruzko gogoetak egingo dituzte, oinarrizko hiztegia landuko dute, estilo zuzena eta zeharkakoa ezagutuko dituzte, ahozko zein gorputz adierazpena landuko dute eta eszenografia ere prestatuko dute.

2.3.         OINARRIZKO GAITASUNAK:


    Ikasten ikasteko gaitasuna. (saio guztietan)
    Hizkuntza-komunikaziorako gaitasuna. (saio guztietan)
    Informazioa tratatzeko eta teknologia digitala erabiltzeko gaitasuna. (2,3,6,9,10 saioetan)
    Norberaren autonomiarako eta ekimenerako gaitasuna (2, 3, 4, 5, 10 saioetan)
    Giza eta arte-kulturarako gaitasuna. (7,8,9 saioetan)

2.4.         HELBURUAK:


        Gelan landuko diren antzerki testuen bidez idazmena, ulermena eta irakurmena lantzea
        Teatro testuak dituzten ezaugarriak ezagutzea, hala nola, elkarrizketak sortzeko arauak, puntuazio markak, letra tipoa...
        Teatro testuak irakurtzeko abiadura eta intonazioa landu.
        Antzerkiarekin erlazionatutako hiztegia sortzea eta lantzea.
        Antzerki testua idaztea idazmen ezaugarriak kontuak izanik.
        Estilo zuzenetik zehar estilora esaldiak aldatzea.
        Gorputz adierazpena eta ahozkoa lantzeko jolasak prestatu eta jolastea.
        Lan taldean modu aktiboan parte hartzea.

2.5.         EDUKIAK:


      Internetetik lortutako teatro testuak ahozkoak zein idatzizkoak.
      Ikus entzunezko dokumentuak.
      Ebakera eta intonazio egokiarekin ahozko adierazpena garatu.
      Dramatizazioa eta irakurketa dramatizatua.
      Gorputz adierazpena.
      Teatro testuen sormena.
      Kanpo egitura eta teatro testuen adierazpen ezaugarriak.
      Erabilera grafikoko elementuak: puntuazio markak, letra etzana …
      Estilo zuzena eta zeharkako estiloa.
      Teatroaren inguruko hiztegia.
      Testu editorea: (:), koma (,), puntua (.), harridura marka (!), galdera ikurra (?), parentesiak (), komatxoak (“”) eta letra etzana erabiltzen dituen.
      Talde lanetan  laguntza eta errespetu jarrerak ezinbestekoak.
      Ikasketaren prozesuaren auto-erregulazioa.

2.6.         SAIOAK


1. SAIOA:

Antzerkiaren sekuentzia didaktikoa martxan jartzeko, Arriagako antzerkira joango gara “Hamelineko txirula-jotzaile” antzezlana ikustera. Antzerkira joan aurretik klasean brainstorming jarduera landuko dute, irakasleak antzerkiaren inguruan ikasleen aurre ezagutzak zeintzuk diren jakiteko. Horretan, 10-15 minutu emango dute. Ondoren, antzerkira abiatuko dira, gai honen inguruan ikasleen motibazioa pizteko nahian. Antzerkia amaitu eta gero, klasera bueltatuko gara eta ikasleek zer iruditu zaien haien koadernoan hiru lerrotan idatziko dute. Ondoren, altuz eta banan-banan komentatuko dute.

2.SAIOA:

Bigarren saioarekin hasteko, ikasleek aurreko irteeran ikusitako antzerki-lanari buruz gogoeta bat egingo dute. Horretarako, aurreko egunean haien koadernoan apuntatutakoa erabiliko dute. Horrekin batera, irakasleak fitxa bat emango die antzerkiaren inguruko galderekin, gogoeta egiten laguntzeko. Gogoeta egiteko binaka jarriko dira eta gogoeta amaitu ondoren, talde handian komentatuko dute ikusi dituzten ezaugarri nagusiak. Talde handian  komentatzean irakasleak galderak botako ditu ikasleen artean debatea sortzeko. Jarduera honetan, 30 minutu egongo dira.

Saioarekin jarraitzeko, ikasleek antzerkiaren munduan murgilduko dira. Horregatik, ikasleek haien antzerkiak prestatu  eta egin aurretik komenigarria da antzerkietan agertzen den hiztegi berezi hori ezagutzea, partaideen egitekoak, testuaren ezaugarriak eta abar ondo zehazteko. Horretarako, antzerkiaren inguruko hiztegia definitzen saiatuko dira, hala nola, aktorea, eszena, eszenatokia, eta abar. Ondoren, guztien artean erabakiko dute zeintzuk diren egokienak. Hiztegian edo interneten kontsulta dezakete, hala behar izanez gero. Horretarako, 20 minutu emango dute.

3. SAIOA:

3. saioan antzerki bat irakurriko dute. Antzerkien inguruan zerbait ikasi ondoren, hau planteatzen hasiko dira. Horretarako, jakin behar dute, antzerkiak entzun eta ikusteaz gain, prestakuntza bat duela aurretik, batik bat ahozko testuaren prestaketa. Beraz, hori da zehatz mehats ikasleek egingo dutena. Antzerki testu bat hartuko dute, bakoitzak bere pertsonaia zein izango den aukeratuko du, eta lanean hasiko dira.

Lehenik eta behin, ahoskera ariketa batzuk egingo dituzte. Arnasa hartu, ahoa mugitu eta ahots kordak berotu. Ondoren, behin bakoitzak bere pertsonaia izanda, testua irakurtzen hasiko dira, bakoitzak dagokion momentuan hitz eginez.

4. SAIOA:

Laugarren saioa hastean, lehendabizi hausnartzeko bi galdera planteatuko zaizkie, ahoz erantzungo dituztenak: 1. Konturatu zarete teatro-testuek ezaugarri bereziak dituztela? 2. Nork esan ahal dit ezaugarri horietako bat edo gehiago?

Galderekin ikasleei gaiaz pentsarazi ondoren, euren antzezpenerako teatro-testu labur bat idatziko dutela adieraziko zaie. Jarduera honetan zein diren antzezlanen ezaugarriak eta teatro-testua idazterakoan kontuan hartu beharrekoak ikasiko dituzte. Horretarako teatro-testu adibide bat behatu eta lauki bat beteko dute, non teatro-testuak nola idatzi behar diren galdetzen den.

Bukatzean, irakasleak estilo zuzena eta zeharkako estiloaren garrantzia azalduko die ikasleei. Antzezpenerako prestatzeko asmoz, narrazio bat antzerki-testu bihurtuko dutela adieraziko zaie. Narrazio bat antzerki-testu bihurtzeko, elkarrizketa  zeharkako estiloan badago estilo zuzenera pasatu beharko dute. Ondoren bi estiloak desberdintzen jakiteko bakoitzaren ezaugarriak aztertuko dituzte taula baten bidez.

Ezaugarriak aztertu ondoren, beste jarduera bat egingo dute, non esaldiak zeharkako estilotik estilo zuzenera pasatuko dituzten. Esaldiak osatzen bukatu ondoren, eztabaidatu eta erabakiko dute bakoitzarentzat zeintzuk diren zeharkako estiloaren eta estilo zuzenaren ezaugarriak, hauek ulertutzat emateko asmoz. Azkenik saioarekin bukatzeko narrazio batean agertzen den testu bat antzerki-testu bihurtuko dute.

5. SAIOA:

Bosgarren saio honetan aurrez aurre ezer prestatu gabe zerbait egitea landuko dute, hau da, inprobisazioa. Horretarako, irakasleak ikasleak taldeka banatuko ditu eta egoera batzuk emango dizkie gelakideen artean aurrez aurre prestatu gabe antzezteko. Modu horretan ikasleak adierazpena landuko dute eta horretaz gain, ariketa honen bidez, jendaurrean sarritan denok sentitzen dugun lotsa arinduko dute.

Irakasleak egora desberdin horiek paper batzuetan emango dizkie eredu gisa, eta ikasleek jarduera edo jolas gehiago asmatu beharko dituzte taldeka jarrita. Hau da, paper zatietan idatziko dituzte jolasak eta behin hori eginda, ekarpen guztiak kutxa batean sartuko dira. Kutxa hori edozein momentutarako erabilgarri egongo da eta berarekin jolastu ahal izango dute nahi izatekotan, ginera, antzerkiaren egunean ikusleekin kutxa partekatuko dute eta elkarrekin jolastu. Kutxan eskuan sartu, txartela atera eta jolastera!

6. SAIOA:

Seigarren saioa hasteko, ikasleek antzerki baten gidoi bat eratuko dute. Saio honetan, ikasleak taldeka jarriko dira eta talde bakoitzak gidoi bat aurkeztuko du. Narrazioa aukeratzeko, talde guztiak gai berdinari buruzko gidoi bat prestatuko dute eta gidoi guztien artetik, ikasle guztien artean gidoi bat aukeratuko dute.

Testua aukeratuta izango dutenean, gidoia idazten hasiko dira. Antzezlana egitea errazago izateko, ikasleek  taula bat beteko dute gidoiari buruzko informazioa jarriz( izenburua, eszena, eszenatokia, eszenografia, pertsonaiak, testua eta ebaluazioa). Gidoia burutzeko, ikasleek, irakasleak esango dituen hainbat ezaugarri kontuan hartu behar dituzte


7. SAIOA:

Zazpigarren saioa hasteko, ikasleek euren antzerkiaren entseguak aurrera eramateko plangintza egin behar dute. Horretarako, talde bakoitzari fitxa bat emango zaio. Fitxan entsegu bakoitzaren eta lan banaketaren datuak bildu egongo dituzte.  Saioarekin jarraitzeko, lehenengo entsegua hasi egingo da. Bertan, irakasleak aldez aurretik gogoratutako aholkuak kontuan izan behar dituzte. Azkenik, entsegua amaitu ondoren ikasleek ebaluazioa egingo dute. Ebaluazioa egiteko fitxa sinple bat bete behar dute non entseguaren alde onak eta hobetzekoak jarri behar dituzten.

8. SAIOA:

Zortzigarren saioan ikasleek antzerkiaren ezaugarriak kontuan hartuta eszenografia prestatuko dute. Eszenografia antolatzeko taula bat egingo dute, non agertokiari , antzezpenari eta pertsonaiei dagozkien dekorazioa zehazten den. Eszenografiaren prestaketa arte hezkuntzan landu egingo da.  Saioa amaitzeko talde bakoitza eta talde osoa antzerkia berriro entseiatuko du.

9. SAIOA:

Heldu da antzerkia antzezteko eguna. Saio honetan eskolako beste ikasleak gonbidatuko dituzte antzezlana ikustera. Antzeztu ondoren, jokoak proposatuko dituzte ikusleekin batera jolasteko aurreko saioetan egindako kutxa erabiliz. Saio honetan honakoak egingo dira: eszenatokia prestatuko dute, behar dituzten baliabide guztiak prestatuko dituzte (makillajea, musika, jantziak…) eta antzerkia grabatzeko kamera prestatuko dute.

Horretaz gain, ikusleek kolore desberdinetako txartela izango dituzte euren kideen antzezlana ebaluatzeko edo puntuatzeko. Txartelak berdeak, laranjak eta gorriak izango dira eta antzerkiaren amaieran altxatuko dituzte, orduan, ikasleak kideen txartelak zenbatuko dituzte eta emaitzak paperean jaso. Modu horretan jakingo dute zelan egiten duten euren lana.

10. SAIOA:

Antzerkiaren grabaketa egin ondoren, grabazioa Internetera igo beharko dute, argitaratu egin beharko dute. Horretarako, irakasleak zein prozesu jarraitu behar den azalduko du ikasgelan eta guztien laguntzaz, eskolako webgunean argitaratuko dute antzerkia. Hau egin ondoren, egindakoaren ebaluazio bat egin beharko dute. Bertan, bakoitzak bere burua ebaluatuko du, eta koebaluazio bat ere egin beharko dute. Nola egin duten lana, ondo ulertu duten landutakoa, esperientzia positiboa izan den eta abar.

2.7.         EBALUAZIOA


      Ea Internetetik lortutako teatro testuak ikus entzunezkoak zein idatzizkoak ikusten, irakurtzen, ulertzen eta baloratzen dituen.
      Ea teatro testuen oinarrizko ezaugarriak ezagutzen dituen: elkarrizketa idazteko arauak, akotazioak, puntuazio markak, letra etzana,  …
      Ea teatro testuak ebakera  eta intonazio egokiz irakurtzen dituen.
      Ea teatroaren inguruko hiztegiaren definizioak, eta sinonimoak sortzen eta ezagutzen dituen.
      Ea teatro testuen ezaugarriei erreparatuz testua idazten duen.
      Ea estilo zuzenetik zehar estilora bihurtzen duen.
      Ea testu editoreko bi puntuak (:), koma (,), puntua (.), harridura marka (!), galdera ikurra (?), parentesiak (), komatxoak (“”) eta letra etzana erabiltzen dituen.
      Ea ahozko eta gorputz adierazpena garatzeko jolasetan parte hartzen duen.
      Ea eszenografia prestatzean berari dagokion lana burutu duen..
      Ea bideo grabaketa egiten duen.
      Ea Interneten bideoa argitaratzen duen.
      Ea lan taldean gogotsu parte hartzen duen.
      Ea lankidetzarako eztabaida erabiltzen duen.
      Ea ikasketa-prozesuaren auto-erregulatzea egiten duen.

3.   LANDUTAKO  SAIOAK


3.1.  4.SAIOA: TEATRO-TESTUAK

Edukiak:

-Landutako generoen ezaugarri nagusiak: xedea/helburua, erregistroa, egitura, hizkuntzaren osagai zehatzak...
-Ideiak aztertzea: gaia, azpi-gaiak, ideia nagusiak eta bigarren mailakoak, informazio baliotsua eta baliorik gabea, gezurrezko elementuak, zentzugabeak...
-Teatro testuen ezaugarri bereziak bereizi.
-Estilo zuzena eta zeharkako estiloaren ezaugarriak.

Baliabideak:

- Fitxak.
- Teatro-testuaren adibideak.

Irakasleen egitekoak:

Laugarren saioa hastean, irakasleak hausnartzeko bi galdera planteatuko dizkie ikasleei. Galderak ahoz erantzungo dituzte beraz irakasleak hitz egiteko txandak emango ditu eta ikasleek hitz egitean behar beste duten laguntza eskainiko die. Irakasleak galderak egitean bilatu behar duena, ikasleek gaiaz pentsaraztea da, horretarako esan bezala, irakasleak ikasleen diskurtsoan eragin dezake helburua lortzeko asmoz.

Ondoren, irakasleak euren antzezpenerako teatro-testu labur bat idatziko dutela adieraziko die. Horretarako antzezlanen ezaugarriak eta teatro-testua idazterakoan kontuan hartu beharrekoak ikusteko irakasleak ikasleei teatro-testu adibide bat behatu eta lauki bat betetzeko eskatuko die, non teatro-testuak nola idatzi behar diren galdetzen den.

Bukatzean, antzezpena prestatzeko asmoz irakasleak estilo zuzena eta zeharkako estiloaren garrantzia azalduko die, narrazio bat antzerki-testu bihurtuko dutela adieraziz. Gainera irakasleak, narrazio bat antzerki-testu bihurtzeko, elkarrizketa  zeharkako estiloan badago estilo zuzenera pasatu beharko dutela azpimarratuko du. Ondoren bi estiloak desberdintzen jakiteko bakoitzaren ezaugarriak aztertuko dituzte taula baten bidez, irakasleak banatuko duena.

Ezaugarriak aztertu ondoren, irakasleak beste fitxa bat banatuko du, zeinetan esaldiak zeharkako estilotik estilo zuzenera pasatuko dituzten. Esaldiak osatzen bukatu ondoren, irakasleak binaka eztabaidatu eta erabakiak hartu beharko dituztela esango die, bakoitzarentzat zeintzuk diren zeharkako estiloaren eta estilo zuzenaren ezaugarriak adieraziz. Behin bukatuta irakasleak gaia ulertutzat eman dezake. Azkenik saioarekin bukatzeko narrazio batean agertzen den testu bat antzerki-testu bihurtzeko eskatuko zaie, zalantzak egotekotan irakasleak momentu oro erantzuteko prest egongo da.


Ikasleek egitekoa:

Laugarren saioan, ikasleek irakasleak planteatutako bi galderen erantzuna pentsatuko eta ahoz erantzungo dituzte. Ahoz erantzutean kontuan izango dute txanda errespetatu behar dutela. Ariketa honen bidez, irakasleak nahi duen gaiari buruz ikasleak pentsaraztea lortu egingo du.

Ondoren, irakasleak eskatutako teatro-testu laburra idatziko dute. Teatro-testua aurrera eramateko aldez aurretik irakasleak aurkeztutako teatro-testu adibide bat eta bete behar den lauki bat behatu, aztertu eta egingo dituzte. Ariketa hauei esker ikasleek teatro-testuak nola idazten eta idazterakoan kontuan hartu beharrekoak zeintzuk diren jakingo dute,baita antzezlanen ezaugarriak ere.

Aurreko ariketak amaitu ostean, irakasleak antzezpena bideratzeko asmoarekin estilo zuzena eta zeharkako estiloaren emango duen azalpenak entzungo dituzte. Azalpenaz baliatuz, ikasleek narrazio bat antzerki-testu bihurtuko dute. Ariketan antzerki-testua bihurtzeaz aparte, elkarrizketa zeharkako estiloan dagoenez estilo zuzenera pasatuko dute. Azkenik, ikasleek estiloak menperatzen dituztela egiaztatzeko taula bat bete egingo dute.

Taula amaitu ondoren, beste taula bat bete behar dute, zeinetan zeharkako estiloan dauden esaldi batzuk estilo zuzenera pasatu behar dituzten. Gero, bakoitzarentzat zeintzuk diren zeharkako estiloaren eta estilo zuzenaren ezaugarriak pentsatuko eta binaka partekatuko dituzte. Saioa bukatutzat emateko, ikasleek narrazio batean agertzen den testu bat antzerki-testu bihurtuko dute.

Saioaren garapena:

4.1. Nola idazten dira teatro-testuak? Zein ezaugarri dituzte?

Lehendabizi hausnartzeko bi galdera planteatuko zaizizue, ahoz erantzungo dituzuenak:

1.     Konturatu zarete teatro-testuek ezaugarri bereziak dituztela?
2.     Nork esan ahal dit ezaugarri horietako bat edo gehiago?

*Ikasleei gaiaz pentsarazi ondoren, euren antzezpenerako teatro-testu labur bat idatziko dutela adieraziko zaie. Jarduera honetan zein diren antzezlanen ezaugarriak eta teatro-testua idazterakoan kontuan hartu beharrekoak ikasiko dituzte. Horretarako adibide bat behatu eta laukia beteko dute.

ADIBIDEA:

(…)      (Ama, haurdun dago eta alde batetik bestera oinez dabil. Duen tripa handiarengatik, ibili ahal izateko, eskua gerrira eraman behar izaten du. Senarra jarlekuan eserita egunkaria irakurtzen dago)

Jose Manuel: Zer moduz zaude Kattalin?

Kattalin: Ai gizona, tripa handi hau eutsi ezinik. Pisu honekin gerriko mina ere egin zait.

Jose Manuel: Lasai emakumea, lasai.

Kattalin: Bai, errez esaten duzu hori. Haurra edozein momentutan jaio daiteke.

Jose Manuel: Gauzak lasaitasunez hartu behar dira.

Kattalin: Nire egoeran egongo bazina...

Jose Manuel: Zure egoeran eta okerragoetan ere lasai egoten naiz.

Kattalin: Ai, Ai, Ai.. Jose Manuel: (Salto batez arin altxatzen da jarlekutik urduri) Zer duzu emakumea? Ongi Zaude? Badator umea?          (…)

FAMILIA HAUNDITZEN DOA, 
Zelan adierazten da pertsonaiek hitz egiten dutela?

Zelan azaltzen dira jakin behar ditugun gauzak pertsonaiek esaten ez dituztenean?

Zelan idazten dira akotazioak edo oharrak?



4.2. Elkarrizketa: estilo zuzena eta zeharkako estiloa.

1.     Irakasleak estilo zuzena eta zeharkako estiloaren garrantzia azalduko die ikasleei:

Antzezpenerako prestatzeko asmoz, narrazio bat antzerki-testu bihurtuko duzue. Narrazioetan elkarrizketak agertzen dira, zeharkako estiloan zein estilo zuzenean, baina antzerkian estilo zuzena erabiltzen da. Narrazio bat antzerki-testu bihurtzeko, elkarrizketa  zeharkako estiloan badago estilo zuzenera pasatu beharko da.

2. Ondoren bi estiloak desberdintzen jakiteko bakoitzaren ezaugarriak aztertuko dituzte hurrengo taulen bidez:

1.Zaldiak behiari ea bere laguna izan nahi zuen galdetu zion.

2. Zaldia: “Nire laguna izan nahi duzu?”

3. Zaldiak ez zela posible pentsatu zuen.

4.-"Ez da posible! "


1
2
3
4
Pertsonaiek esandakoa narratzaileen hitzetan azaltzen da.




Pertsonaiek esandakoa ezer aldatu gabe jasotzen da.




Entzundako edo irakurritako elkarrizketa bat kontatzen da.




Narratzailearen parte-hartzea gidoi artean idazten da.




Pertsonaiaren hitzak perpaus nagusiarekin lotzeko, (ea), -(e)la, -(e)n … erlazio hizkiak erabiltzen dira.




Komatxoak erabiltzen dira.




Pertsonaiaren parte-hartzea gidoi baten atzean edo izenaren atzean idazten da.




Esaldi hau, seguru, narrazio batean agertzen da.




Esaldi hau, seguru, elkarrizketa batean agertzen da.




Zeharkako estiloko esaldia da.




Estilo zuzeneko esaldia da.






4.3. Zeharkako estilotik estilo zuzenera.

1.Jarduera hauetan esaldiak zeharkako estilotik estilo zuzenera pasatuko dituzte ikasleek.

-Zeharkako estiloko esaldiak estilo zuzenean idatzi. Adi irakurri eta bete itzazu hutsuneak.

a) Etxean ingelesez hitz egiten duela esan du.

- Etxean ingelesez hitz egiten ______.

b) Enekok Idoiari borragomarik duen galdetu dio.

Eneko:  _________, borragomarik  _____?

c) Josuk liburu hori asko gustatu zaiola dio.

  ______: Liburu hori asko gustatu _____.

d) Mirenek Xabiri kutxatxoak zertarako diren galdetu dio.

 ________ : ______ , zertarako _______ kutxak?

e) Pikutara joateko esan dio.

 Pikutara joan ________ !

f) Medikuak kirola egin behar dudala esan dit.

________ : Kirola egin behar  _______.

g) Isiltzeko oihukatu du.
___ ______   !

2. Ondoren eztabaidatu eta erabaki zeintzuk diren zeharkako estiloaren eta estilo zuzenaren ezaugarriak.

Zeharkako estiloa
Estilo zuzena














3. Nola bihurtuko zenuke narrazio batean agertzen den testu hau antzerki-testu?

Mirenek atea jo zuen eta Fiuraren ahotsa entzun zen nor zen galdetzen.
Mirenek beldurrez, artzainaren alaba zela esan zion.
Fiurak atea zabaldu eta zer nahi zuen galdetu zion Mireni.
Mirenek edertzeko krema bat saldu nahi ziola erantzun zion.









Jardueraren zuzenketa talde handian egingo dugu.

3.2. 5.SAIOA: INPROBISAZIOA

Edukiak:

-       Talde lanetan ikasleen artean errespetua eta laguntza( bakoitzak bere iritzia ematea eta besteek kontuan hartzea)
-       Egoerak planteatzerakoan inprobisazioa eta sormena sustatu
-       Egoera antzezteko gai izan

Baliabideak:

-       Paper zati bat(ikasle bakoitzak)
-       Kutxa bat
-       Inprobisazioa


Irakasleen egitekoak:

Lehenik eta behin irakasleak saioan zehar landuko dutena azalduko du. Horretarako, aurreideiak erabiliko ditu. Inprobisazioa zer den galdetuko die eta pixkanaka pixkanaka berak nahi duen bidetik eramango die ikasleei. Behin argi geratzen denean inprobisazioa zer den eta nolako motak dauden, hurrengo jarduera azalduko du.

Horretarako, ikasgela taldeetan banatuko du irakasleak, bost edo sei kideko taldeak eginez. Taldeak, ahalik eta heterogeneoen egiten saiatuko da, oreka bat egon dadin eta ikasleak haien artean lagundu ahal izateko. Hau egin ostean, irakasleak paper bat emango dio talde bakoitzari. Papelean, egoera bat agertuko da, eta ikasleek egoera hori antzeztu beharko dute ikaskideen aurrean, aurretiko prestakuntzarik izan gabe, inprobisatuz. Irakasleak, ikasle bakoitzak momentuan duen erreakzionatzeko gaitasuna neurtuko du, eta era berean, ea zer nolako sormen maila dagoen behatuko du. Inprobisatzerako orduan, sormena eta imajinazioa erabiltzen dira, beraz irakasleak bi kontzeptu hauek hartuko ditu kontuan.

Beste alde batetik, ikasleen izaera ere kontuan hartuko du, batik bat, urduritasuna eta lotsa. Pertsona urduri eta lotsatiek zailtasun gehiago izan dezakete haien papera behar bezala egiteko, haien gaitasunak oso onak diren arren, ezin dituzte gaitasun horiek besteen aurrean plazaratu. Emandako egoerak antzeztu ondoren, beste egoera batzuk proposatzeko eskatuko die irakasleak. Taldeetan bilduko dira eta kide bakoitzak egoera bat proposatu beharko du. Papertxo batean idatzi eta irakaslea taldez talde joango da ikasleek haien paperak kutxa batean sartu ditzaten. Kutxa, baliabide gisa erabili ahal izango da antzezpena landu nahi denerako. Bukatzeko, irakasleak talde osoa bilduko du, eta norbaitek kutxatik paper bat hartzeko proposatuko du, gelakide guztien aurrean antzeztu dezan, nahi izanez gero laguntzaileak eskatu ditzakeelarik.


Ikasleek egitekoa:

Ikasleek saio honetan inprobisazioa landuko dute eta horretarako honako egiteko hauek izango dituzte: lehenik eta behin 5-6 kideetako taldetan banatuko dira eta irakasleak egoera desberdinak planteatuko dizkie, orduan, ikasle bakoitzak bere taldean inprobisazioa erabiliz egoera horiek antzeztuko ditu bat batean taldekideen aurrean.

Egoerak taldeka izango dira eta hasiera batean irakasleak papertxoetan idatzitakoak izango dira, baina behin horiek erabilita, taldeka daudelarik, talde bakoitzak beste egoera desberdinak proposatuko ditu eta paper zatietan idatziko dituzte egoeraren deskribapena. Gutxienez ikasle bakoitzak egoera bat planteatu behar du inprobisazioa eta sormena erabiliz.

Egoerak aztertuta eta paperetan ondo idatzita daudenean, irakasleak emango dizkien kutxa batean sartuko dituzte. Kutxa hori, jolastu nahi duten edozein momentutan erabil dezakete eta baita antzerkia antzeztuko duten egunean ere, beste kideekin jolasteko. Saioa bukatzeko guztiak elkartuko dira eta nahi duenak kutxatik paper bat hartu dezake eta gelakide guztien aurrean egoera antzeztu.

Saioaren garapena:

Bosgarren saio honetan aurrez ezer prestatu gabe zerbait egitea landuko dute, hau da, inprobisazioa. Horretarako, irakasleak ikasleak taldeka banatuko ditu eta egoera batzuk emango dizkie gelakideen artean aurrez aurre prestatu gabe antzezteko. Modu horretan ikasleak adierazpena landuko dute eta horretaz gain, ariketa honen bidez, jendaurrean sarritan denok sentitzen dugun lotsa arinduko dute.
Irakasleak egora desberdin horiek paper batzuetan emango dizkie eredu gisa, eta ikasleek jarduera edo jolas gehiago asmatu beharko dituzte taldeka jarrita. Hau da, paper zatietan idatziko dituzte jolasak eta behin hori eginda, ekarpen guztiak kutxa batean sartuko dira. Kutxa hori edozein momentutarako erabilgarri egongo da eta berarekin jolastu ahal izango dute nahi izatekotan, ginera, antzerkiaren egunean ikusleekin kutxa partekatuko dute eta elkarrekin jolastu. Kutxan eskuan sartu, txartela atera eta jolastera!

4.   AMAIERAKO HAUSNARKETA


Irakasle batek bere ibilbide profesionalean zehar, hainbat sekuentzia didaktikoekin topatzen dela jakinda, oso praktikoa iruditzen zaigu metodologia hau erabiltzea. Lan honen bitartez, antzerkiaren nondik norakoak ezagutu ditugu eta proposamen didaktikoa prestatzean, hori klasean erabiltzeko aukerak aztertu eta ikasi ditugu. Hizkuntzari begira, gure euskara maila indartu dela esan dezakegu; eta horrez gain, talde lana sustatu eta era berean, modu autonomoan lan egiteko ohitura bereganatu dugu.

Taldean eman den lana egiteko prozesuari begira, nahiko antolatua izan dela esan beharra dugu. Aurreko lan batzuetan iada, ideia orokor bat eraiki dugu sekuentzia didaktikoen gainean, eta hori oso lagungarria bihurtu da lan honen planteamendurako. Hasieratik jarri ginen ados sekuentziaren gaiari  eta antolaketa orokorrari begira. Hau eginda, taldekide bakoitzak jarduerak egiteko ideiak proposatu zituen. Sekuentziaren egitura gutxi gorabehera zehaztuta zegoenean, jardueren itxura nola izango zen erabaki genuen. Azkenean, sekuentziaren arlo guztiak komunean jarri eta azkeneko aldaketak egin genituen.

Orokorrean esan daiteke, lan hau oso aberasgarria eta praktikoa izateaz gain, burutzeko nahiko erraza eta eramangarria dela. Halaber, zeharkako hainbat gaitasun eta balore sustatzea dakarren proposamena da, guretzat oso onuragarria dena.

 5.   BIBLIOGRAFIA


Bermudez E. (2013) Estructura y características de la obra de teatro. Instituto Washington

Boquete G, Comba M, Fernandez M, Gomez F, Hidalgo V, Martin M, Moreda M, Ruiz F, Santamaria A eta Vaqueiro M (2014) Arriba el telon:enseñar teatro y enseñar desde el teatro. Secretaria General Tecnica

Gobierno de España (2015). Teatro para soñar la escuela. El juego dramático en el aula.  Propuesta de Motivación del Aula Abierta del Canal de Teatro Infantil del Portal de Teatro del CDT. Centro de Documentación Teatral. INAEM. Ministerio de Cultura. Gobierno de España

Robles, G. y Civila, D.: El taller de teatro: una propuesta de educación integral. Revista Iberoamericana de Educación. Ayuntamiento de Cádiz. http://www.rieoei.org/deloslectores/642Robles.PDF

No hay comentarios:

Publicar un comentario